fredag 18 januari 2008

När färgen verkligen har en betydelse.

Häromdagen ville jag tacka min kinesiska kompis Jen som hjälpt mig att plugga inför min kinesiska tenta, så jag gav henne en present. Eftersom Jen älskar hårband så blev det ett vitt, silkigt diadem från H&M som jag trodde att hon verkligen skulle gilla. Men tji fick jag då Jen berättade att kineserna kan inte bära vitt på huvudet för det symboliserar döden.. Aoooch! Jag kände mig som en riktig Kinanovis! Det borde jag ju ha vetat!

Sedan tidigare vet jag att kineserna aldrig bär grönt på huvudet eftersom det betyder att man har en älskare/älskarinna. Men nu är det alltså två färger som är 'off the limit' här i Kina. Jaja, man lär sig något nytt var dag! (Och Jen ska självklart få ett nytt hårband! Ett rosa, för att vara på den säkra sidan).

Självklart kändes det extra dumt då Jen sen sa: 'Jag har en present till dig också!' och plockade fram ett par supersöta, glittriga blå skosnören som verkligen kommer att piffa upp mina vita Levi's sneakers. Man bockar och bugar även om jag knappast förtjänade en present. Men jag fick mindre dåligt samvete när hon berättade att hon betalt 3 kronor för dem. Tre spänn?! Underbart! Det är bara i Kina man kan fynda så!

Inga kommentarer: