måndag 14 januari 2008

Skönhetsbehandlingar i Kina... hm...

Dåligt bloggande på sistone, på grund av en elak influensa som kastade sig över mig likt en flodvåg i fredags, helt utan förvarning! Och efter fem dagars snörvlande mår jag fortfarande ganska kasst. För att kurera mig tog jag i fredags tåget till Suzhou, som ligger en bit utanför Shanghai (det är här min pojkvän har bott det senaste året). Suzhou är en bra bit lugnare än Shanghai. Här bor nämligen 'bara' cirka fem miljoner invånare..

I lördags ville jag kurera mig så jag föreslog ett besök på ett nyöppnat spa som tydligen ska vara väldigt bra, mycket olika behandlingar och så. Spa:et är uppdelat på så vis att kvinnor har en ingång och män har en. Jag hade hört att där skulle finnas badhus, en stor bastu, att man skulle får cupping och scraping (traditionella kinesiska skönhetsbehandlingar) så märk min förvåning när jag kom in på tjejernas spa och fick välja mellan TVÅ ynka behandlingar: en dyr och en ännu dyrare massage.

Jag valde såklart den 'minst dyra' massagen, som ändå gick på 400 spänn. Det var en två timmars lång helkroppsmassage, inklusive ansiktsmassage. Tyvärr var det ingen hit att ligga där med täppt näsa (speciellt inte jag skulle ligga på rygg med huvudet ner i det där lilla hålet), så mina ord om 'kurering' fick jag snabbt äta upp. Och när massagen väl var färdig och jag mötte min pojkvän och han berättade om vad han hade verit med om, så fick jag också ta tillbaka alla goda ord om detta spa. Min pojkvän hade nämligen blivit erbjuden en hel massa olika behandlingar, inklusive 'en rysk tjej' eller 'en kinesisk tjej'.

Tråkigt värre. Ett superfränt ställe men uppenbarligen lär vi inte bli stammisar.

Inga kommentarer: