onsdag 3 oktober 2007

H&M hysteri



För tillfället är jag i full färd med att avnjuta en vecka av någorlunda frihet i Shanghai. I måndags var det nämligen Kinas nationaldag och detta fenomen firas med en ’Golden week’ i hela Kina, dvs alla (japp, alla de 1.3 miljarder människorna i detta gigantiska rike) är lediga samtidigt. Många tar tillfället i akt att resa, men eftersom det är lagom smockfullt på tåg, flyg, bussar och båtar har jag som vanligt valt att stanna kvar i Shanghai. Dagstidningarna har dock skrivit om att ledigheten lockar 4 miljoner (!) turister till stan så stora gator som Nanjing Rd och Huaihai Rd bör undvikas under gyllene veckor.

Jag har istället lagt ner min tid och energi på att traska runt i French Concession, det vill säga området där jag bor som är ett hav av små mysiga butiker och café. Här finner du långt ifrån designerkollektioner (några dåliga kopior dyker ibland upp, så det gäller att vara aktsam), utan snarare massa söta klänningar, stickade västar och annorlunda skinnjackor. Tyvärr är mycket av det jag finner för smått för min 175 cm långa kropp (jag har också tyvärr onaturligt långa armar som alltid ställer till det med längden) men ibland har man tur och då passar man på att slå till. Igår hittade jag en söt stickad väst med huva som kommer värma gott när hösten väl kommer… Om den nu kommer. Idag är det 30 grader varmt och knappast läge för stickat.

Jag sprang förbi H&M på Huaihai Rd igår eftersom jag behövde köpa mig några basplagg och det var minsann ingen trevlig upplevelse. Visst är det kul att det går så bra för H&M i Shanghai (H&M kom nyligen 2:a på en listan av stadens 25 bästa affärer i ett citymagasin) men jeeeez, kineserna är fullkomligt galna i butiken. Det gick knappt att röra sig därinne och ändå var det inte ens rea. Provrumskön ska vi inte ens snacka om. Men men. Imorgon ska jag ut till östra Shanghai (Pudong kallas denna stadsdel) och kolla in en galleria vid namn Superbrand Mall. På femte våningen i denna galleria ligger nämligen en japansk affär vid namn Honeys som visserligen också säljer väldigt små kläder, men oj så mycket fint. I Superbrand Mall finner man också Shanghais andra H&M-butik. Säkerligen lika smockfull, men ändå. Behöver man basplagg så behöver man dem.

Inga kommentarer: