onsdag 5 december 2007

Hot Yoga =hot trend!

Den här veckan gjorde jag ett nytt försök att ’ta tag i mig själv’ och påbörja mitt ’nya, hälsosamma liv’. (Och ja, jag är 100% medveten om hur otroligt kliché det låter!) Än så länge har det gått förvånansvärt bra! Jag har hunnit med 2 gymbesök och 1 hot yogapass på 3 dagar av 3 möjliga! Inte illa för tjejen som för övrigt är fantastiskt bra på att hitta på ursäkter till varför hon inte ’hinner’ träna (jobb, skola, sömn och sociala förpliktelser är bland de vanligaste ursäkterna). Jag är inte så medveten om hur vanligt det är att gå på hot yoga där hemma? Några av mina Malmöpolare har sagt att det bara finns i Sthlm? Synd! Hot yoga är nämligen en perfekt sorts ’nybörjaryoga’ för dem som är smidig som ett kylskåp (läs: flexibel som en flodhäst) eftersom värmen hjälper en att tänja lite på musklerna (man utför hot yoga i ett rum som är uppvärmt till cirka 40 grader). Måste dock ändå lägga till att jag ömsom förundrad, ömsom skamsen av hur kass jag faktiskt är på att hålla balansen när man står på ett ben, hur jag verkligen inte lyckas härma vår yogalärares graciösa poser och hur otroligt mycket bredare/längre/större jag är jämfört med alla de minimala kinesiska tjejerna som jag tar passet med. Den enda posen jag faktiskt är bra på är de där stående poserna när man ska befinna sig i en ’sittande’ position och därmed lägger mycket belastning på benen. För de kinesiska tjejerna, med minimal benstomme och pinnsmala lår utan ett spår av varken fett eller muskler tycks detta vara en plåga medan jag däremot har ganska starka benmuskler (basket och långdistanslöpning sedan jag var 12 –jatack!) och fixar denna pose utan minsta lilla problem. Dessvärre är posen bara 2 x 30 sekunder. Så min ’glanstid’ är ganska minimal under det 1.5 h långa hot yoga passet…. Men men. Nu är jag iaf igång!

Alla ni som har chansen borde testa hot yoga! Det är som balsam för musklerna –man stretchar, stretchar och stretchar och när man sedan kommit hem och har duschat och ska somna, så sover man som en stock (känns ungefär som efter en grym massage; alla spänningar släpper och man kan verkligen slappna av!) Jag brukar alltid gå på ett kvällspass, vanligtvis 19.30-21 och då är det verkligen perfekt att dunsa i säng efteråt och sjunka in i en djup, avslappnad sömn.

I Shanghai är yoga supertrendigt och det finns massor med olika yogastudior med olika sorters klasser för alla sorters flexibla/flodhästmänniskor. Du kan välja en klass på kinesiska eller på engelska. Många lärare pratar dock båda språken. Själv går jag på Yogashala Shanghai, men det finns många andra bra studior. Här är några länkar om du är nyfiken på att läsa mer:

Kundalini Yoga: http://www.yogaasia.com.cn/ (Kundalini yoga är lite annorlunda mot vanlig yoga. Den här yogastudion har en helt fantastisk, om aningen excentrisk, lärare vid namn Rebecca som själv stiger upp klockan 4 på morgonen för att köra lite morgonyoga! Här snackar vi hängiven till yogalivet till max!)
Yoga Shala Shanghai: http://www.yogashalashanghai.com/ (mitt ’hood’)
Y+ Yoga Center: http://www.yplus.com.cn/indexe.php (posh och dyrt men otroligt populärt! Många västerlänningar går hit)

Inga kommentarer: