söndag 4 november 2007

Att välja rätt marknad


Det blir alltid smått hysteriska dagar när man har släkt och vänner på besök. Och november är utan tvekan en hysterisk månad. Just nu har vi en släkting på besök. Imorgon landar en gammal polare. På fredag kommer ytterligare en. Naturligtvis blir det de sedvanliga ’jag ska visa dig Shanghai’ runderna man tar dem på, men däremot försöker jag att variera mig ngt, samt att spendera så lite tid som möjligt i turistfällorna, alias de (ruggiga) fejkmarknaderna. Dessvärre dyker aggressiva försäljare numera upp lite här och var i Shanghai och i lördags, då vi traskade längs med Nanjing Lu (en av Shanghais mest kända shoppinggator) fick jag tyvärr bekräftat att denna en gång så fridfulla gata, numera är ett hav av skoputsare, ”Rolex”-försäljare, väsk- och skoförsäljare, ficktjuvar och hallickar. Japp. Tyvärr har det blivit så i Shanghai. Går du ett gäng grabbar längs med gatan så kommer det ofta fram män och erbjuder dig kvinnor. (Detta är information som mina manliga bekanta har bekräftat. Jag har personligen aldrig blivit erbjuden att köpa en prostituerad) Går du runt och bara ser allmänt förvirrad ut så kommer du att bli påhoppad av försäljare som vill ta med dig till deras lager och visa dig massa plastiga oäkta Gucciväskor som de försöker propsa på dig till ett minst sagt oanständigt pris. Jag antar att många älskar den här sortens Kina: att köpa fejkgods är idag superpopulärt och många känner sig lyxiga och coola när de vandrar runt med en (fejk) LV väska på axeln… Men för mig är det inget som går hem. Klart slut.

En marknad som jag däremot gärna återvänder till är den (i min blogg) omskrivna skräddarmarknaden. Här kan man få uppsytt allt ifrån en sidenpyjamas till en kostym, Den här gången testade vi också på att göra fyra snygga sidenväskor… Man fick själv välja tyget till insidan och utsidan av väskan. Och resultatet? Döm själv! Jag är inte helt säker men jag tror den gick på 150 kronor el ngt i den stilen…

Inga kommentarer: