söndag 11 november 2007

Shoppingspree

Skoutbudet på Hotwind. Ja, det är sant.. 4 hyllor med skor. Vi spenderade nog minst 1.5 h i denna butik...

En av höjdpunkterna när man bor utomlands är när ens vänner kommer på besök. För det första är det såklart alltid kul att träffa dem man saknar mest när man bor långt borta och för det andra så gillar jag att visa folk hur jag bor och har det i mitt ’tillfälliga’ land. Sedan jag flyttade till Shanghai i början av augusti förra året har det inte varit speciellt tätt mellan besöken (eftersom Shanghai är en mardröm att besöka under de svenska sommarmånaderna så krävs det ju lite flexibilitet för att folk ska kunna komma under hösten eller våren) men de som väl har tagit sig hit har alla verkat mycket nöjda med sina upplevelser. Och min kompis Malin, som landade i Shanghai i fredags, tycks inte vara ett undantag. Speciellt inte då hon efter sin andra dag hade gått och beställt 5 klänningar, en jacka och en topp för cirka 1200 kronor på skräddarmarknaden…


Malin fyndar... det var dock inte de här söta stövlarna som fick följa med hem, utan ett par svarta, smått slitna ankelboots med hög klack. Bilder kommer!

Resten av helgen spenderades genom att äta, festa, vara bakfull och gå och shoppa. Igår tog jag med mig Malin till Fuxing Lu, min favoritgata, där hon inledde dagen med att köpa ett par schyssta sneakers för 48 kronor… (jag slog faktiskt till och köpte mig ett par jag med… blev så glad när de hade stlk 39… Inte för att jag egentligen behövde ett par nya skor, men ändå) En stund senare satt vi i en annan skoaffär och provade uggboots för 200 kronor och stövlar för 130. Ytterligare lite senare tog jag med Malin till en skobutikskedja vid namn Hotwind där Malin hittade ett par grymt snygga ankelboots som blev hennes för ynka 380 kronor. Jag hittade i min tur ett par to-die-for lila pumps men de var liiiiite för trånga i tån så jag var tvungen att avstå. Jag har gjort misstaget med att köpa för små skor förr och det är ingen hit.

Malin fick också ta sig sin livs första fika på cafejätten Starbucks som finns överallt i Shanghai och så blev det såklart en kryddstark middag på en av mina lokala favoritrestauranger på kvällen. Glöm det där med att bota bakfylla med pizza: chili är en mycket bättre kur. Idag kommer att bli en ganska lugn dag då jag måste ta mig till universitetet för lite undervisning i kinesiska (Malin säger sig vara djupt imponerad av mina kinesiska språkkunskaper, men hon hör såklart inte hur många grammatiska misstag jag gör när jag snackar… och kinesiska är ett språk med ytterst lite grammatik.. suck!). Men det är bara måndag och veckan är ung. Återkommer med nya shoppingrapporter i veckan!

Jag hittade ett par underbara lila pumps på Hotwind (ser lite blå ut på bilden med den är kamerablixten som luras...) men avstod då de var lite för små. Vad tycker ni om min nya mössa? Den hittade jag för 30 kronor i en annan butik. Den grårutiga klänningen (75 spänn!) är också nyinköpt... Hm... jag får skylla på att det är sympatishopping nu när Malin är på besök.

Inga kommentarer: