onsdag 7 november 2007

10 dagar i Shanghai

Ett besök iav en barndomskompis från Sverige är på ingående… Och då kan det ju vara lägligt att skriva en liten förslagslista på vad man kan göra under 10 dagar i Shanghai för att ha så roligt som möjligt!

Så vad gör man då?

1. Jo, man äter! Shanghai har fantastiskt många underbara japanska, kinesiska, thailändska, indiska och koreanska restauranger. Här ska det tuggas som bara den! Vad sägs om kinesiska kryddstarka rätter från Sichuan- och Hunanprovinsen, dumplings och nudlar från Beijing och fisk och skaldjur från lokala Shanghaihak. Glöm den där ”kinesiska” maten du kan äta i Sverige –den är allt ifrån autentisk då den har anpassats till våra svenska ’sötsur-älskande' smaklökar. I Kina smakar maten på ett helt annat (och mycket bättre!) sätt. Förutom kinesiskt så måste vi ju också käka massa sushi, koreanskt BBQ, kanske ngn indisk curry och en phad thai om det går ner…


2. Shopping! Förutom marknaderna så ska min polare tas med till Shaanxi Lu, Maoming Lu, Fuxing Lu, Xinle Lu, Changle Lu…. Tja.. den franska koncessionen helt enkelt! Jag har kommit på mig själv med att jag på dessa gator alltid gör fynd under 200 kronor. Eftersom min polare inte är bigfoot som jag så kan hon dessutom frossa i billiga skor. Lyllo. Vi måste också kolla in de lokala Shanghaibutikerna på Taikan Lu (som också är ett härligt hav av konstgallerier), och så lär det väl bli någon runda i någon av Shanghais alla megamalls: superbrand mall, international mall, fashion mall osv… Det finns också en härlig underjordisk marknad vid People’s Square och vid Jingan Templet. Hm.. har jag glömt något? Jo, det har jag alldeles säkert. Lite japanskt i form av Honeys och Muji ska vi väl också hinna med –två av mina favoritbutiker i stan.


3. Sightseeing. Hm… här gäller det att vara smart och att satsa på saker som inte är turistfällor… Men det är klart, om man vill kolla in den gamla stan, Yu Yuan, bunden, Huangpu river cruise, Jin Mao tornet, det överskattade Xintiandi eller Pearl Tower så är det väl ganska svårt att INTE fastna i turistklasarna. Jaja. Hon får välja själv.

4. Pampering! En sak jag iaf ska se till och det är att min kära väninna får känna sig som en drottning via lite skönhetsbehandlingar. I Shanghai ligger skönhetssalongerna granne med varandra och du kan välja allt ifrån en 20 kronors pedikyr, till en 69 kronors 1h fotmassage, till en 450 kronors djuprengörande ansiktsbehandling. Vill man ha en lite mer smärtfull upplevelse kan man gå och få massage av blinda män, ajajajajajajaja… de knådar en hårdare än en svårknådad deg!! Men bra för stela muskler.

5. Påtal om blinda män… så kanske vi också ska gå och äta på Black Cafe? Black Cafe är en relativt nyöppnad resto här i stan där du avnjuter din måltid i becksvart mörker. All serveringspersonal är blind och poängen är väl att du ska få testa på hur det är att leva i deras värld. Jag har provat en gång –kan säga som så att det var inte det allra lättaste att pricka sin kycklingfilé med gaffeln.


6. Kareoke –ha, du KAN inte resa till Kina utan att ha testat på att vara Brittney för en kväll. Kareokeindustrin är väl utvecklad i Shanghai: för 70 spänn/h får du ett privatrum där du kan skråla med dina nära och kära, och om du önskar lite alkohol för att få hjälp med att hitta stämman, så finns det gott om servitörer som kommer in och fyller ditt glas med öl med jämna mellanrum. Dessvärre är sångutbudet väldigt… kliché för att inte tala om blasé: ABBA, Brittney, Westlife och Aqua dominerar sånglistorna. Men efter några drinkar brukar det bli roligt ändå.


7. Påtal om drinkar… så måste vi ju ut och roa oss ordentligt?! Attica? De La Coast? 4Live? Park 97? MAO? Shanghai har så många klubbar och barer att man ibland kan bli helt trött när man ska bestämma sig för vart man ska gå. Förutom alla nattklubbar som pumpar ut kraftiga beats till kl 6 på morgonen så finns det ju också en hel massa med barer, pubar och lounges… Och så finns ju Absoluts nyöppnade ’Absolut Ice Bar’. Geh. Det kommer bli att bli hårt för levern det här.

8. Steetfood, parker och lokalinvånarna –hör till Shanghais guldkorn. Eftersom jag bor i ett ganska charmigt kvarter med en frukt- och grönsaksmarknad utanför fönstret, gamla tanter som var morgon väcker mig med ljudet av deras morgongympa kl 7, och doften av nykokta baozi alltid ligger som ett os över gatan om man beger sig ut under de tidigare morgontimmarna, så tror jag nog att min polare kommer få en insikt i lite mer än skyskraps- och shoppingshanghai. Jag hoppas att hon gillar det lika mycket som jag.


9. Något som Shanghai är bra på är events och tillställningar (även om jag haft en hel del misslyckade sådana på sistone också). Den 17-18 november är det Creative Design Bazaar några kvarter ifrån där jag bor och massa internationella och lokala designbutiker kommer att ställa upp och visa upp sina sortiment samtidigt som man kan mingla, ta en drink och nätverka så mycket man vill Ahhhhh… kreativitet! Dessutom älskar jag inredningsprylar!

10. Sen kan man ju… nej, nu får jag nog sluta. Jag blir helt matt när jag tänker på allt vi måste ut och testa/kolla på/göra/äta… Nu ska jag städa min lgnh så att här ser någorlunda fint ut lagom till hennes ankomst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Jag tycker verkligen om att läsa dina artiklar. Spirituella och sakliga. Roligt att läsa lite om hur det är i Kina. Trodde inte att mode var så framgångsrikt. Tänker mig fortfarande alla kineser i Mao-uniform.
Nöjd