tisdag 27 november 2007

Village Girl

Har haft helt för mycket att göra på sistone. Skulle så gärna vilja ha en dag då jag inte satt framför datan och filade på artiklar, inte behövde lära mig 30 nya kinesiska ord (vilka vanligtvis består av minst 60 kinesiska tecken) och kunde somna på kvällen utan att ha ångest för att jag kanske glömt ngt. Har bestämt mig för att börja träna denna veckan. So far? Ingen framgång. Men har planerat ett gymbesök imorgon, ett hot yoga pass på torsdag och sen ytterligare ngt ambitiöst och sportigt till helgen. Kanske jag skulle bege mig ut på en joggingrunda, när jag ändå befinner mig i Suzhou där man faktiskt kan springa utan att riskera att bli överkörd på studs. Hm... värt en tanke.

Till helgen firar en av Shanghais mest överskattade nattklubbar, Bar Rouge, 3 år. Det blir party non-stop fred-lörd och detta jubileum till ära har man flugit in LA dj:n Marques Wyatt... *gäsp* 200 spänn begär de i inträde, en mer eller mindre förmögenhet i Shanghai där klubbinträdet MAX bör ligga på en 100-lapp, om ens något (många klubbar och barer kör med gratis inträde. Andra kör med 100 spänn -och så får du en drink på köpet. Sen finns de också de som kör på 100 kr inträde och sen får du dricka hur mycket du vill under kvällens lopp. Men det där är seriöst talat ingen hit!). Grattis Bar Rouge i all ära. En snyggt inredd klubb. Men jag vet en som inte ska dit.

Ok, det var tillräckligt mycket negativ energi för resten av veckan.

Över till något bättre. Vintage är inte direkt lätt att få tag på i Shanghai, så märk min förvåning (och glädje) då jag för några veckor sedan upptäckte jag en söt butik vid namn Village Girl’s Embroidery (155 Anfu Lu, nära Wulumuqi Lu som jag bor på!) som säljer vintageplagg från kinesiska minoritetsgrupper! Här ska det laddas upp inför vårsäsongen som utan tvekan kommer att präglas av mycket etniska plagg... Kläderna i Village Girl's Embroidery kommer från Zhuang-, Miao- Yi- folken, bara för att nämna några. De flesta av Kinas minoritetsgrupper lever i små byar i Yunnan och Guizhou.


Inga kommentarer: