fredag 16 november 2007

Cavalli går inte hem i Shanghai


Såhär vilt gick det absolut inte till i Shanghai....

Alla Cavalli fans borde styra kosan mot Shanghai. Här är nämligen H&Ms galgar ännu tunga av dyra plagg som definitivt inte sålt som smör. De annars så trendkänsliga och märkesdyrkande kineserna tycker definitivt inte att det är värt att punga ut några tusenlappar för Cavalli plagg, och efter att jag själv kollar in vad som fanns kvar (väldigt mycket!) av kollektionen på H&M på Huaihai Lu igår så kan jag faktiskt säga att jag förstår dem. Leopard- och zebraklänningarna har inte gått hem här borta däremot är jag förvånad över att jeansen och en ganska snygg svart lång kavajjacka fortfarande hänger kvar. Kanske är det prislappen som spökar? De kineser som vanligtvis handlar på H&M är uppenbarligen inte beredda på att betala flera tusen för sina plagg. Jag kan förstå dem. När jag går ut på mina shoppingturer i den franska koncessionen så betalar jag sällan med än 150-200 för det jag hittar. I ett land där kläder generellt sett är otroligt billigt så funkar det inte riktigt att sätta en dyr prislapp såvida man inte är ett ”Kinakänt” märke typ Gucci eller Prada. De kineser som jag har pratat med på sistone har dock inte haft någon aning om vem Robert Cavalli är…

För övrigt har det varit kasst med bloggandet på sistone. Jag skyller på mitt besök (sorry Malin!) och det faktum att jag under veckans gång har haft massa med kinesiska (mid term) tentor. Igår morse hade jag t.ex en muntlig, så kallad ’kouyu’ tenta (Kouyu = talspråk på mandarin) och det gick så dåligt att jag bara ville skrika rätt ut efteråt. Min lärare bad mig berätta om hur man lagar svensk mat och jag kom inte på hur jag skulle kunna förklara ordet ’köttbullar,’ så hjärnan bara frös… För det mesta så tycker jag att kinesiska (mandarin) är ett jättespännande språk att plugga men med jämna mellanrum blir jag galen för att det är så svårt. Bäst är jag efter en utekväll när vi tar taxin hem. Då hoppar jag alltid in längst fram i bilen, och medan resten av gänget sticker in på Mc Donalds för att handla nattmatt så sitter jag kvar med taxichaffisen och diskuterar världsproblem. När de andra 15 minuter senare återvänder med sina burgare är jag och taxigubben ofta så tighta att vi får rabatt på resten av hemresan.... (Vilket verkligen inte behövs i Shanghai där det är snorbilligt att åka taxi). Kanske jag borde ta mig en grogg innan jag gör min muntliga sluttenta nästa gång i januari? (!) Eller också borde jag kanske bara plugga mer…

Idag ska jag och Malin (som åker hem på måndag, snyft) åka till grannstaden Suzhou och ge oss ut på en ridtur. Det ska bli jättekul, men som vanligt är jag alltid lite nervös inför en ridtur. Jag ska nog be om en slö häst och skylla på att jag vill ta mycket foton.

Ikväll är det party som gäller och jag är extra förväntansfull eftersom jag köpte mig en helt underbar paljettpartyblåsa igår på H&M (199 kr). Mycket snyggare (och billigare) än Cavallistuket, eller vad tycker ni?!

Inga kommentarer: